Dat hart van goud en die klik met de cliënt

Onze medewerkers zijn gedreven professionals met een hart van goud die het KleinGeluk uitdragen: vanuit persoonlijke geluksmomenten iedere dag de moeite waard maken. Daar dragen Annelies Jacobsen (wijkverpleegkundige) en Esther Zwanenburg (verzorgende IG in de thuiszorg) ook aan bij. Beiden zijn werkzaam in de thuiszorg op locatie Kristal.

Annelies Jacobsen (wijkverpleegkundige) zet zich, met haar hart van goud, sinds 2015 als wijkverpleegkundige in voor KleinGeluk.

Wat betekent dat hart van goud en die klik met de cliënt voor jou?

Voor mij staat aandacht geven aan de cliënt voorop. Dit begint al bij het eerste gesprek, door te luisteren naar het levensverhaal. Door echt te luisteren naar de cliënt, waarbij je ook luistert naar de vraag achter de eerste vraag, kun je zorg bieden die iemand daadwerkelijk nodig heeft.

Wat zijn jouw kleine geluksmomenten met je collega’s?

Als we ‘s ochtends bij elkaar komen als thuiszorgteam om te sparren wat vandaag belangrijk is om te doen. Maar ook de koffiemomenten, samen eten en de teamuitjes zijn van grote waarde.

Waarom zouden nieuwe medewerkers juist voor KleinGeluk moeten kiezen?

KleinGeluk is ontwikkelingsgericht en staat open voor nieuwe ideeën, bijvoorbeeld wanneer je een bepaalde scholing wilt volgen. Daarnaast zijn we als team heel hecht, wat ook bijdraagt aan het gevoel dat je niet alleen werkt. Je doet het echt samen en dat vind ik een meerwaarde. Tot slot kijkt de organisatie ook naar de medewerker zelf, je hebt niet het gevoel dat je een nummer bent.

Aandacht geven aan de cliënt staat voorop: echt luisteren naar de cliënt, waarbij je ook luistert naar de vraag achter de eerste vraag.

Esther Zwanenburg heeft 13 jaar de inkoop bij een bloemenveiling gedaan. Door een fusie veranderde haar takenpakket. Bovendien kwam ze in haar privésituatie in aanraking met de zorgkant van de samenleving. Dit alles en de behoefte om te werken met haar hart en maatschappelijk betrokken te zijn, gaf voor haar de doorslag de omslag te maken naar een baan in de zorg. Ze heeft een driejarige opleiding tot verzorgende IG gevolgd via een BBL-traject (combinatie van werken en leren). Sinds twee jaar is ze nu werkzaam als verzorgende bij KleinGeluk.

Waarom heb je gekozen om bij KleinGeluk te werken?

Na via een uitzendbureau bij verschillende organisaties te hebben gewerkt, ben ik uiteindelijk bij KleinGeluk terecht gekomen. Dat beviel zo goed dat ik ervoor gekozen heb om hier te blijven werken. De werksfeer is goed en je wordt goed begeleid en opgevangen, ook als uitzendkracht.

Wat betekent werken bij KleinGeluk voor jou? Wat vind je minder leuk in je werk?

Kunnen bijdragen aan het welzijn van de cliënten, dat je iets voor ze kan doen, ook iets kleins zoals een luisterend oor bieden en een kopje koffie zetten. Daarnaast verzorg je uiteraard ook verpleegtechnische handelingen, maar het is zoveel meer dan alleen dat. Er gewoon zijn voor de mensen, dat geeft een goed gevoel. De onregelmatige diensten, daar moet je wel goed tegen kunnen en dit ook goed kunnen plannen met thuis. Maar dit maakt het werk juist ook weer leuk en nooit saai.

Wat zijn jouw kleine geluksmomenten met cliënten?

Als je mensen beter leert kennen, praktische problemen oplost of als ze ergens tegen opzien, je hen in die situatie kunt ondersteunen. Of wanneer je samen een fotoalbum doorbladert, er verhalen loskomen en er tegelijk ook een stukje verdriet bij komt kijken. Daar geef ik de ruimte voor. Het zijn namelijk niet alleen maar de ‘blije’ momenten waarin je voor een cliënt iets kunt betekenen, maar er zijn ook ‘verdrietige’ ‘moeilijke’ momenten. Maar dat maakt je contact met de cliënt juist zo waardevol.